torstai 8. syyskuuta 2016

Moottorin purkaminen ja kasaaminen

Moottorin purkaminen ja kasaaminen.

Sitten aloitettiin purkamaan jakopäätä. Moottoria
pyöritettin kampiakselin hihnapyörästä, että saatiin
1. sylinteri yläkuolokohtaan ja merkittiin ajoitus.
Aluksi purettiin venttiilikansi.
Purimme Fiatin koneen osiin.                          

Jakopää oli aika helppo purkaa. Tämän jälkeen
voi alkaa irroittamaan sylinterikantta.
Myös nokka-akselit lukittiin, että ne
eivät pääse liikkumaan kun kansi
on purettuna.
Sylinterikansi lähti myös aika helposti irti. 
Moottorilohko ilman sylinterikantta.
Seuraavaksi otetaan irti
öljypohja, että voi irroittaa männät.
Öljypohja on kiinni muutamalla
pultilla, Aluksi öljypohja ei meinannut
irrota koska sen välissä on
tiivistemassa joka piti sen kiinni.
Pari napautusta vasaralla niin johan
irtosi.
Öljypohjan alta paljastuu
kampiakseli ja kiertokanget.
Kuvassa kiertokankien ja
kampiakselin laakeripukit
puuttuvat
Männät ja kiertokanget irtonaisena.
kuvassa näkyy myös kampiakselin
laakeripukit ja kannenpultit.
Kiertokanget tulevat kiinni kampiakseliin. laakeripukeilla
2x pultteja.
Moottorin kasaaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Moottorin osissa oikeat kiinnitysmomentit ovat tärkeitä, että moottoriin ei tule ongelmia jälkeenpäin. Opin moottorin purkamisesta paljon, vaikka olen ennen purkanut pari kertaa mopon mootorin, mutta auton moottori on erilainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti